Sophia Al-Maria

Sophia Al-Maria, ‘Exquisite Corpse’ (2023)
Met bijdragen van: Tia Campbell, Joshua Fay, Sin Wai Kin, Shuang Li, Ruoru Mou, Lydia Ourahmane, Martine Syms, Ryan Trecartin & Joshua Woolford

Biografie

Sophia Al-Maria (1983, Verenigde Staten) is een in Londen gevestigde kunstenaar, schrijver en filmmaker met wortels in Qatar en de Verenigde Staten. Haar werk omspant diverse disciplines, waaronder tekenkunst, films en scenarioschrijven, maar wordt altijd gekenmerkt door haar voorliefde voor de kracht van verhalen en mythes, ‘tegengeschiedenissen’ en alternatieve toekomstbeelden. Haar werk ontstaat door zorgvuldige en doorwrochte verkenningen van onder meer taal en imperialisme en biedt een gedramatiseerde blik op het sociaal-politieke, economische en ecologische heden.

De debuuttentoonstelling van Al-Maria in 2016, in het Whitney Museum of Art, refereerde aan het consumentisme in de Golfregio. Black Friday toonde lege winkelcentra in Doha, met een onzichtbare verteller die het winkelcentrum omschrijft als de plek “waar het glamoureuze hart van het kwaad wordt geboren”. Het is een plaats waarin je verstrikt raakt, die je in de war brengt. Een gesteldheid die Al-Marie verbeeldt met wazig gemaakte gezichten en neergevallen lichamen.  

Tentoonstellingen, publicaties en prijzen
In 2018 was Al-Maria writer in residence bij Whitechapel Gallery in Londen. Dit resulteerde in haar tentoonstelling BCE, die bestond uit films, performances en lezingen, waaronder ook haar eerste samenwerking met kunstenaar Sin Wai Kin. Haar meest recente verzameling essays en andere teksten, ‘Sad Sack’, werd in 2019 uitgegeven door Book Works. In datzelfde jaar begon Al-Maria aan een videodrieluik, waarvan de eerste video, Beast Type Song, te zien was bij Tate Britain in Londen. Deel twee, Tender Point Ruin (2021), ging in primeur bij de Luma Foundation in Arles, Frankrijk. Het laatste deel, Tiger Strike Red (2022), was te zien in het Applied Arts Pavilion van de 59e Biënnale van Venetië.

Nieuws